Clafoutis van Schoorlse duinbramen

Nu de zomer op zijn hoogtepunt is geweest zijn de duinen op zijn mooist. De Schoorlse duinen zijn mijn favoriet, net achter de zeereep fiets je vaak in de luwte en kun je genieten van de prachtige avondzon en geur van warme rozenbladeren. Op het eerste gezicht lijkt het landschap ruig, gevormd door de wind en gekenmerkt door lage vegetatie. Op enkele egelantier- (rozenbottel) struiken na zie je op het eerste gezicht geen vruchtdragende gewassen.

IMG_6280

Dit weekend stapte ik van mijn fiets om te kijken of ik rijpe rozenbottels kon vinden; het bleek dat ik mijn geduld nog even moet bewaren. Bijna wilde ik wegfietsen, maar laag bij de grond, tussen het helm, zag ik iets wat ik niet kon laten hangen: bramen! De officiële naam is dauwbraam, maar in de volksmond wordt hij vaak duinbraam genoemd, naar mijn idee ook veel logischer. De smaak van deze braam is iets zuurder en minder ”bramerig” dan de meeste braamsoorten. Het vruchtvlees is vol van smaak en stevig van structuur: verwarmd door de zomerzon en versterkt door het ruwe duinklimaat.

Een clafoutis leek mij een goed bed om de smaak van deze duinvruchten tot hun recht te laten komen. Melk, een beetje boter en bloem, rietsuiker, eieren en de prachtige vruchten geven een overweldigende smaak. Bij ieder hapje wandelt de zomer over je tong.

IMG_6306

Mijn receptuur voor clafoutis is simpel en geleerd in Frankrijk: verwarm 150 ml melk en 30 gram roomboter in aparte pannen. Klop het eigeel van drie eieren, samen met 80 gram suiker en wat citroenschil en een snuf zout luchtig. Klop de eiwitten van de eieren stijf tot ze pieken vormen. Voeg 50 gram bloem toe aan het eigeel-suiker mengsel en voeg de warme melk en gesmolten boter toe. Schep het eiwit luchtig door het mengsel, giet in een beboterde ovenschaal en leg voorzichtig 300/400 gram bramen in het eiermengsel. Bak de clafoutis 30-35 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden: puur genieten!

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

