Voorjaarszon over het dennenwoud

on

Het voorjaar; mijn lievelingsseizoen, vooral in de bergen. Tijdens een stevige fietstocht slingerde mijn weg zich omhoog door dennenwouden en alpenweiden. Het afzien van de klim werd helemaal goedgemaakt door het uitzicht en de geur van de warme voorjaarszon.

IMG_7353

De zon heeft weinig geur zou je denken. Maar, wanneer ze na een lange winter haar eerste zonnestralen laat schijnen op de dennenwouden ontstaat een wolk van geuren. De geur wordt voornamelijk veroorzaakt door de olie in de dennennaalden die, als de zon ze verwarmt, het bos betovert.

Toen ik op 1450 meter was aangekomen (begonnen op 600 meter) en op adem kwam; kwam ineens de inspiratie: speltbrood op basis van dennendeeg! Ik zocht een mooie jonge den, plukte er takjes af en deed ze in mijn zak. Na mijn remmen getest te hebben tijdens het afdalen liet ik mijn inspiratie gaan en kookte de dennentakken. Na een uur proefde ik het kookwater: precies de smaak van dennenhars maar dan milder.

Mijn inmiddels drie jaar oude (Dolomieten)desem, het kookvocht van de dennentakken en Oostenrijks geteelde speltbloem vormde de basis voor het deeg. Vanwege de tederheid van spelt koos ik voor een half uur autolyse (deegmengen zonder zout) en mengde daarna het zout. Het deeg rook al gelijk naar dennenwoud, geweldig. Na 1 minuut kneden liet ik de rest aan het deeg; de samensmelting van bos en graan kon beginnen.

De volgende ochtend vormde ik twee broden van het deeg, voorzichtiger dan gewoonlijk vanwege de tere gluten van spelt. Na een narijs van 4 uur mochten ze de oven in en leek het alsof de kamer volstond met dennenbomen; wat een geur!

38 minuten later proefde ik het eerste stukje dennenbrood. Het was alsof de voorjaarszon en het bos in het brood waren versmolten, met een zachte-noten smaak van de lokaal geteelde spelt…

IMG_7347

 

Geef een reactie

