Inspiratie vanuit de duinen

 

IMG_7564

De geur van dennen, zoete vijgen en notige tonen van geroosterde amandelen… Deze combinatie schoot mij te binnen toen ik laatst over het mountainbike parcours in Schoorl reed. Ik heb het rondje al ontelbare keren gereden en het blijft heerlijk, slingerend door het bos- en duingebied heb ik altijd het gevoel dat nieuwe ideeën ontstaan.

Dit keer opnieuw een basis van dennenbrood, geïnspireerd op de tradities van de Sami, een volk uit Lapland dat al lang geleden berken- en dennenbast gebruikte om brood langer houdbaar te maken.

IMG_7574Ik heb de neiging om, als ik denk een goed idee te hebben, het gelijk te willen uitvoeren. Flink onder het zand van het duinparcours reed ik daarom langs de biowinkel om vijgen en amandelen te kopen. Normaal ontvlies ik de amandelen, dit keer heb ik ze alleen geroosterd om de smaak zo puur mogelijk te houden.

Met de vulling in gedachte koos ik voor een deeg met spierballen; op basis van Mulino Marino’s sterke 00 bloem en Lemairemeel uit de Wieringermeer. Beide van zachte tarwe maar met een hoog glutenpercentage. De spierballen, nu dus in de vorm van tarwegluten, vormen de dragers voor de vulling.

Ik geef een gevuld deeg meestal eerst de tijd om rustig op gang te komen, het gelijk doorwerken van de vulling remt naar mijn idee de vorming van een mooie glutenstructuur. Vier uur na het mengen kon daarom de vulling erdoor, om vervolgens  ’s nachts de smaken van tarwe, den, vijg en amandel en natuurlijk desem te laten samensmelten.

Na drie uur genoten te hebben van een narijs in het ochtendlicht konden de opgemaakte degen de oven in. Veertig minuten later waande ik mij weer in het Schoorlse bos, met een zweem van de vijg en amandel…

IMG_7590

 

 

Geef een reactie

