Grasboter desem-galette met abrikozen

Mijn zoektocht naar de ambachten achter de weg van kiem tot kruim brengt me regelmatig op de Texelse Novalishoeve. Laatst was ik op bezoek mij Meine Koopmans en de prachtige granen die hij daar onder zijn hoede heeft. Ik was verbaasd over het aantal soorten, van roodkleurende speltaren tot harde tarwe. Meine vertelde me dat een fanatieke Texelaar van deze durumtarwe échte Texelse pasta maakt; dat is toch prachtig!

IMG_8645

Tijdens mijn tocht leg ik zoveel mogelijk vast in woord, beeld en gevoel. Zo groeit mijn boek, ‘’van kiem tot kruim’’ steeds een stukje. Gedurende mijn bezoek aan Meine kreeg ik inspiratie voor dit recept, hoe ik er op kwam én hoe je het maakt vertel ik je nu.

Na het struinen door de graanvelden en heel veel foto’s verder, liepen Meine en ik langs de melkstal. De warme zon zorgde voor een grassige geur, de geur van grasboter…Op de boot terug bekeek ik mijn foto-oogst, de geur van de stal zweefde nog steeds in mijn achterhoofd. Roomboter en graan zijn goede vrienden vind ik, net als bij olijfolie komt boter pas écht tot zijn recht op brood… Ik wilde iets met de geur van grasboter doen, en dacht aan een simpel maar geweldig Frans taartje: de galette.

IMG_8530.JPG

Niet alleen brood laat de smaak van boter spreken, ook de galette doet dat geweldig, vind ik. Een galette-deeg bestaat uit een mengsel van grove vlokken roomboter, meel of bloem, een klein beetje suiker en wat zout. Het kort mengen van dit deeg zorgt voor een vlok-achtige structuur die prachtig terugkomt na het bakken.

Ik herinnerde me dat Maurizio Leo (www.theperfectloaf.com) al eens een recept schreef waarbij hij desem in zijn galette-deeg gebruikte. De heerlijke zomerse grasboter en de verdieping die desem aan de graansmaak geeft moet verrukkelijk zijn, zo dacht ik. Eenmaal thuisgekomen bedacht ik een recept geïnspireerd op Maurizio en de geur van grasboter. Ik gebruikte verse abrikozen, maar je kunt vrijwel ieder zomers fruit gebruiken dat voorhanden is.

Wat je nodig hebt voor een galette van 25 cm:

  • Biologisch(e) bloem/meel                               :              240 gram
  • Boter, liefst grasboter, in stukjes                  :              180 gram
  • Rietsuiker                                                           :              32 gram
  • Actieve desemstarter                                       :              75 gram
  • Zout                                                                      :              6 gram
  • Koud water                                                         :              zoveel als nodig

Voor de abrikozenvulling:

  • Abrikozen, ontpit                                               :              500 gram
  • Sap van een citroen
  • Suiker/honing, naar smaak
  • Een vleugje zout

 

Hoe je het maakt:

Meng het bloem/meel met het zout en suiker. Voeg de desemstarter toe en meng zodat er geen plakkerige delen meer voelbaar zijn. Voeg de boter toe en meng het deeg met je vingertoppen voor maximaal 1-2 minuten. Pak het deeg uit de mengkom en maak er zo snel mogelijk een bol van, het is belangrijk dat je de vlokken boter nog niet zitten. Als het deeg te droog is kun je wat koud water toevoegen en vervolgens weer kort mengen. Leg het deeg, verpakt in plasticfolie, minstens een nacht in de koelkast. Het deeg zal niet veel rijzen, maar het desem gaat in deze rustfase wel een mooie smaak ontwikkelen met je graan.

Zet voor de vulling een pan met de ontpitte abrikozen op laag vuur met de deksel erop. Breng de abrikozen aan de kook en roer regelmatig. Voeg het citroensap, zout en suiker toe en laat alles zachtjes inkoken. Als je mengsel een jam-achtige consistentie heeft en je tevreden bent over de smaak, kun je hem laten afkoelen.

Haal je galette deeg vlak voor gebruik uit de koelkast. Bestuif het met bloem en rol zachtjes uit met een deegroller. Het deeg kan stug zijn en scheuren, probeer dit te herstellen door de afbrokkelende stukjes erbij te voegen en weer uit te rollen. Rol uiteindelijk door tot je deeg groot genoeg is om een vorm van 25 cm te bekleden, met een overlappende rand van 4-8 cm. Leg het deeg in de vorm met de randen van het deeg naar buiten, ik gebruikte een ovenvaste bakpan. Schep de vulling over het deeg en vouw de randen naar binnen.

Bak je galette minstens 40 minuten op 180-200 graden en controleer regelmatig of hij al begint te kleuren. Je prachtige kleine taartje is klaar als de korst goudbruin is en je huis wordt vervuld met de geur van grasboter en abrikozen.

IMG_8906.JPG

Geef een reactie

